Inschrijven en indelen van leerlingen
Nieuwe kleuters
Een kennismakingsgesprek is een voorwaarde voor het verkrijgen van een aanmeldformulier. Een afspraak voor een kennismakingsgesprek kunt u maken via jozefschoolinschrijvingen@siko.nl. Ingevulde aanmeldformulieren kunt u inleveren of inscannen. Voordat uw kind start in groep 1/2, krijgt u een uitnodiging voor een intakegesprek. We vragen u om daarbij altijd uw kind mee te nemen. Wij kunnen daarmee onze observaties meenemen bij de beslissing welke indeling de juiste is. De bouwcoördinator kleuterbouw deelt de nieuwe kleuters in. U krijgt van tevoren een vragenlijst toegestuurd en deze vult u thuis in. Tijdens het gesprek nemen we deze lijst door. Ongeveer 4 tot 6 weken voordat uw kind 4 jaar wordt, krijgt u bericht in welke groep uw kind is geplaatst en kunt u zelf contact opnemen met de leerkracht om maximaal 4 wenafspraken te maken.Bij de indeling wordt gelet op het leerlingaantal per groep (zowel jongsten als oudsten), of er al een broertje of een zusje bij een juf heeft gezeten, aantallen jongens en meisjes per groep (indien mogelijk) en de mogelijkheden binnen de groep, op pedagogisch en didactisch gebied. Alles om een optimale start voor onze leerlingen te realiseren.
Wanneer er al een ander kind uit het gezin in een kleutergroep zit, wordt er gekozen voor een buurgroep die dichtbij de groep van het andere kind ligt. Wanneer u meerlingen aanmeldt, gaan we met elkaar in gesprek om te kijken hoe uw kinderen geplaatst zullen worden. U kunt hier meer over lezen in dit document. Neefjes en nichtjes worden niet in dezelfde groep geplaatst. Ook wordt er rekening gehouden met adviezen vanuit het intakeformulier of de overdrachtslijst van onze partner KomKids.
Indien mogelijk kan er rekening gehouden worden met een voorkeur van de ouders, mits dit schriftelijk is aangegeven. Er is echter geen garantie dat dit uitgevoerd kan worden.
Kinderen die in december of tijdens de kerstvakantie jarig zijn, starten in januari. Omdat december een drukke maand is, laten we deze kinderen eerder wennen, namelijk in november. Zo zorgen we voor een rustige en fijne start. We waarderen uw medewerking hierbij en maken hierop geen uitzonderingen. Kinderen die na 1 juni of in de zomervakantie jarig zijn, kunnen helaas niet komen wennen. De groepen 1/2 zijn voor de zomervakantie relatief groot, wat kan zorgen voor een onrustige start. We kiezen ervoor om deze leerlignen na de zomervakantie te laten starten, want een veilige en fijne start staat bij ons voorop.
Wat moet uw kind kunnen als het naar school gaat?
- Uw kind is zindelijk en kan zelf de billen afvegen;- Uw kind kan zich aan- en uitkleden. Het vastmaken van knopen, ritsen en het strikken van veters hoeft het nog niet zelf te doen;
- Uw kind kan zelfstandig drinken en eten;
- Uw kind is redelijk tot goed verstaanbaar.
Uw kind inschrijven op latere leeftijd
Voor het inschrijven van nieuwe leerlingen geldt dezelfde procedure als bij de kleuters. Als u uw kind wilt inschrijven, vult u het aanmeldformulier in en mailt u deze naar jozefschoolinschrijvingen@siko.nl. We plannen een kennismakingsgesprek in en geven u een rondleiding door de school. Daarnaast zullen we contact opnemen met de school waar uw kind nu zit. We kijken of onze school goed past bij uw kind en bekijken of er een plek in een van onze groepen is.Indeling groep 3
Bij het samenstellen van de groepen 3 wordt het kind bekeken op de volgende punten:1. De sociaal emotionele ontwikkeling;
2. De cognitieve vaardigheden;
3. Het tempo waarin het kind leert;
4. Het gedrag;
5. Het geslacht;
6. De combinatie van de leerlingen uit de diverse groepen.
Er wordt gestreefd naar een evenwichtige verdeling van de leerlingen zodat er gelijkwaardige nieuwe groepen ontstaan. De onderlinge verhoudingen van de groep 2 of 3 leerlingen worden geobserveerd. De leerkrachten houden hier rekening mee.
Vooraf kunt u de directie informeren waarmee wij eventueel in het bijzonder rekening mee kunnen houden bij de samenstelling van de nieuwe groepen 3. We staan open voor tips, echter, om duidelijk te maken, onderwijskundige argumenten krijgen voorrang. Het kan zijn dat niet elke wens wordt verleend.